Kiedyś były fora internetowe, dziś rozmowy toczą się w mediach społecznościowych, w tym grup na Facebook’u. Użytkownikom jest łatwiej z nich korzystać, bo są pod ręką. Większość ludzi ma konto na Facebook’u, w związku z czym nie muszą zakładać dołączać do innych portali, zapisywać zakładek do różnych stron www czy wyszukiwać w sieci tematów, które ich interesują – to wszystko jest w jednym miejscu!
Pamiętam, że byłam jedną z niewielu osób, które prowadzą biznesową grupę na Facebook’u (start 2013 rok) i od początku wiedziałam, że spotkają się one z dużym zainteresowaniem ze strony użytkowników. Czułam to w kościach! Pamiętam też moment przełomowy, gdy z kilku grup biznesowych, które można było policzyć na palcach jednej ręki, wyrosło kilkaset, które powtórzyły schematy opracowane przez pierwszych założycieli.
Ich popularność szybko nie minie, chyba, że … chyba, że Facebook zepsuje całą zabawę i wprowadzi zmiany, które zniechęcą administratorów do dalszego prowadzenia grup. Na to jednak wpływu nie mamy, a dopóki wszystko fajnie działa, warto to wykorzystać.
Są różne sposoby, mechanizmy, strategie, miejsca, dzięki którym możemy rozwijać swój biznes, ale dziś skupimy się tylko i wyłącznie na tym, jak promować firmę/produkty/usługi czyli w efekcie generować sprzedaż, za pomocą grup na Facebook’u. Może to być jeden z filarów rozwoju Twojego biznesu, jak i główne źródło pozyskiwania klientów. Jedno jest pewne – obecność w grupach daje efekty i warto przyjrzeć się tej kwestii z bliższej perspektywy.
Poniżej znajdziesz listę punktów, dzięki którym krok po kroku zbudujesz strategię sprzedaży opartą na grupach znajdujących się na Facebook’u.
Efekty zależeć będą od stopnia Twojego zaangażowania i ilości czasu jaki na nią poświęcisz. Jeśli jednak zdecydujesz, że jest to świetna droga dla Ciebie, pamiętaj o jednym – żeby Twoje działania przyniosły oczekiwane rezultaty, musisz wziąć się za to na poważnie! Postawić na ten kierunek i dać mu min. 2-3 miesiące na wyciągnięcie wniosków. Nic z tego nie będzie po dwóch czy trzech postach – tak robi każdy. Ty podejdź do tematu z głową – strategicznie i długofalowo. W przeciwnym razie dołączysz do grona osób, które od miesięcy lub lat kręcą się w kółko mówiąc :
- „-To nie działa..”,
- „-To też nie działa…”,
- „-To wina rynku/pogody/sytuacji politycznej w naszym kraju/klientów/itp.”
Nie należysz do marud? Świetnie, bierzemy się więc do pracy! 🙂
1. ZACZNIJ OD SIEBIE
Co z tego, że dołączysz do setek grup i zaczniesz w nich pisać każdego dnia, skoro osoby trafiające na Twoją stronę www czy do mediów społecznościowych, odbiją się od ściany? Zrób audyt swoich kanałów komunikacji z klientem i popraw to co niezbędne, by członkowie Twojej społeczności prowadzeni byli krok po kroku do Twojego sklepu. Tak, do sklepu. Do możliwości zakupu Twoich produktów i usług, bo to przecież cel celów Twojej firmy – sprzedawać więcej, by móc dalej się rozwijać i realizować swoje marzenia. Niestety komunikaty: “Wyślij wiadomość w Messengerze, odeślemy ofertę priv.” lub “Napisz e-maila.” nie są dobrym pomysłem, bo każdy dodatkowy krok, który klient musi wykonać sam, oddala go od zakupów u Ciebie. Od wielu lat mamy rynek konsumenta. Oznacza to, że klienci szybko znajdują zamienniki, które dostępne są od ręki. Jeśli więc u Ciebie nie znajdą odpowiedniej jakości i będą musieli szukać kontaktu czy możliwości zakupu, w większości przypadków zrezygnują z zakupów i pójdą tam, gdzie mogą to załatwić szybciej.
Nie masz funduszy na audyt? Chcesz zrobić go sama, ale nie wiesz od czego zacząć? Mam dla Ciebie kilka wskazówek:
- Otwórz każdą swoją stronę i konto w mediach społecznościowych i patrz na nie, tak jakbyś była osobą, która po raz pierwszy widzi na oczy te miejsca.
– Czy wiadomo czym się zajmuje Twoja firma? Czy osoba odwiedzająca dane miejsce po raz pierwszy będzie w stanie to opisać w jednym zdaniu?
– Czy łatwo jest uzyskać informacje na temat cen i dostępności Twoich produktów lub usług?
– Czy ścieżka klienta jest prosta i intuicyjna czy większości kolejnych kroków trzeba się domyślać?
– Czy ułatwiasz życie swoim klientem czy raczej zmuszasz ich do żmudnego wyszukiwania, które finalnie zniechęca do zakupów?
– Czy łatwo jest znaleźć sklep na Twojej stronie www?
Rób notatki na piśmie na bieżąco (z głowy wszystko wyleci na drugi dzień).
- Wyślij linki do swoich znajomych i zadaj im powyższe pytania.
- Wstaw kilka postów w grupach wspierających kobiece firmy z pytaniami powyżej. Możesz to zrobić m.in. w Szpilkowej grupie KLIK.
Jeśli faktycznie zrobisz to co opisałam powyżej, będziesz miała dość materiałów, by poprawić to, co nie działa w tej chwili i punkt 1 będziesz miała z głowy 🙂
2. ZASTANÓW SIĘ CZEGO OCZEKUJESZ PO PROMOCJI W GRUPACH NA FB
Chcesz więcej sprzedawać, prawda? Po to prowadzisz firmę i dlatego czytasz ten wpis. Ale co to dokładnie znaczy?
- Czy wiesz do kogo kierujesz swoją ofertę? Jeśli nie robiłaś jeszcze ćwiczeń związanych z Sylwetką Klienta Idealnego albo nie wiesz czym ona jest, wkrótce będziesz mogła kupić e-book’a na temat i przepracować temat samodzielnie. Zapisz się do Szpilkowego newslettera, by dostać powiadomienie o tym, że produkt pojawił się w sklepie. Możesz to zrobić TUTAJ.
- Czy masz określone cele finansowe na osi czasu (np. w następnym miesiącu chcę sprzedać 10 usług XYZ w cenie ABC, co da mi kwotę ALFA)?
- Czy wiesz ile czasu możesz poświęcić na promocję firmy w grupach na FB?
Odpowiedzi na te trzy pytania doprowadzą Cię do miejsca, w którym będziesz wiedziała czego dokładnie i w jakim terminie oczekiwać po zaangażowaniu się w tę strategię promocji. Bez nich nie wykonuj kolejnych czynności, bo stracisz tylko czas.
3. ZRÓB RESEARCH
Otwierasz FB i zaczynasz wpisywać w wyszukiwarkę słowa kluczowe, które powiązane są z Twoimi celami. Z Twoim biznesem i co najważniejsze, z Twoim klientem Idealnym. Najważniejsze, bo wiele osób wyszukuje grupy po hasłach związanych z ich branżą, a tu kluczowe jest by znaleźć te grupy, w których Twój klient bywa. Które odwiedza i w których chętnie się udziela. W których może dzielić się swoimi poglądami, chwalić osiągnięciami i dzielić troskami. Innymi słowy są to te miejsca, w których lubi przebywać, a nie tylko te z Twojej branży.
Każdy człowiek interesuje się więcej niż jedną rzeczą czy tematem, Twoi klienci również. To właśnie po to by ułatwić Ci drogę w takich sytuacjach stworzyłam e-book „3 kroki do Twojego Klienta Idealnego” , bo to dzięki zadaniom i przykładom z nim zawartym, stworzysz listę miejsc (tematów, branż, stref), które go interesują. Słowa do wyszukiwarki na FB będziesz miała pod ręką, a raz wykonana praca procentować będzie również w innych gałęziach rozwoju Twojego biznesu.
4. STWÓRZ BAZĘ DANYCH
Wyszukiwanie to jednak tylko pierwszy etap, bo żeby móc wyciągać wnioski, trzeba mieć je z czego wyciągać 🙂 Dlatego rekomenduję utworzenie prostej tabeli w pliku Excel lub Word, w której zrobisz listę grup skupiających Twoich klientów. Pozycje obowiązkowe, to:
- nazwa grupy,
- link do grupy (żebyś nie musiała jej wyszukiwać za każdym razem, gdy coś Ci się przypomni),
- najważniejsze zasady (promocja),
- ilość członków,
- ogólne notatki na temat ruchu (słaby, średni, wzmożony, np. w określonych godzinach).
W pierwszym etapie aktualizuj dane co 2-3 dni, obserwuj, a po tygodniu-dwóch tygodniach zobaczysz w których grupach dobrze będzie zostać. Są miejsca, które skupiają 20-30 tys. osób, ale posty umieszczane są rzadko lub nikt nie ma kontroli nad tym co się w nich dzieje w wyniku czego na tablicy znajdziesz same reklamy. Są też takie, które skupiają „tylko” setki użytkowników, ale dzięki świetnym adminom generują duży ruch.
Fajnie by było, gdybyś podczas promocji swoich produktów lub usług, dodawała kod promocyjny, który upoważnia do zniżki lub odbioru prezentu. Kody powinny różnić się od siebie w zależności od grupy, w której będziesz się reklamować. Np.: publikując post w Szpilkowej grupie, podasz kod SZPILKI i dzięki temu będziesz wiedziała jaki ruch generuje konkretna grupa. Uwaga moja jest taka, żeby zrobić to w kilku grupach jednocześnie (np. w jednym tygodniu), po 2-3 razy. I dopiero wtedy porównać efekty, najlepiej w tabeli opisanej wyżej.
5. WYBIERZ GRUPY, W KTÓRYCH BĘDZIESZ AKTYWNIE DZIAŁAĆ
Zrobiłaś research, obserwowałaś i podjęłaś decyzję o zostaniu w 20-30 grupach. Więcej nie obrobisz, a zostając w kilku nie dasz rady wygenerować na tyle dużego ruchu, by Twoja sprzedaż faktycznie poszybowała w górę. Oczywiście to zależy od branży, Twoich produktów, Twoich umiejętności marketingowych itd., ale ja mówię o średniej. Może być tak, że wystarczy mocna aktywność w 10 dobrze dobranych grupach, ale nie liczyłabym na to od razu, bo budowanie świadomości wśród klientów wymaga czasu.
6. ZAPOZNAJ SIĘ Z REGULAMINAMI
Wiesz dlaczego większość osób nie ma efektów promując się w grupach na FB?
- Nie czytają regulaminów i zasad panujących w danym miejscu, w związku z czym posty umieszczane są przypadkowo, bez związku z tym co faktycznie dzieje się w danej grupie.
- Nie czytają regulaminów, nie angażują się, nie wiedzą więc, że te wszystkie posty, komentarze i pytania są albo usuwane przez adminów, albo w ogóle nie są zamieszczane w grupie.
- Nie czytają regulaminów, nie angażują się i nie weryfikują swoich działań, co oznacza, że nie ma pojęcia jak te pozory promocji faktycznie przekładają się na wyniki finansowe ich biznesów.
Do tego dochodzi HIT DNIA w postaci przekonania, że wystarczy wstawić post promocyjny raz w tygodniu, by biznes zaczął się kręcić.
Czy to oznacza, że te osoby nic nie robią?
NIE.
Czy to oznacza, że nie promują swoich firm?
NIE.
To oznacza, że te osoby próbują osiągnąć maksimum korzyści z minimalnego zaangażowania, co prowadzi totalnie do niczego. Dlatego jeśli chcesz promować się w grupach na FB, poczuj klimat tam panujący i uszanuj twórców, dzięki którym masz szansę dotrzeć do nowych klientów. Uszanuj ich poprzez zapoznanie się z regulaminem i stosowanie jego zasad w swoich działaniach. Zaangażuj się, daj sobie i grupie czas. Tylko tyle i aż tyle.
7. ROZWIŃ TABELĘ O NOWE DANE
Na bazie informacji uzyskanych z regulaminów i pierwszych obserwacji, dodaj kolumny związane z możliwością promocji w danej grupie, np.:
- Wypisz dni, w których możesz się promować uwzględniając to, co dokładnie w ramach takiej promocji możesz robić.
- Określ w których grupach dozwolone jest dodawanie komentarzy z poziomu specjalisty, eksperta. To najlepsza metoda na budowanie marki i relacji z klientem, ale tylko wtedy, gdy robisz ją zgodnie z zasadami (czasem nie pisanymi) panującymi w danej grupie. Bo nie wypada przecież promować się w grupie, której założycielem jest Twoja konkurencja, prawda…?
- Uwzględnij w jakie dni i godziny jest największy ruch w grupie i wstawiaj posty lub komentarze w tym właśnie czasie.
8. ZASTANÓW SIĘ CO CHCESZ PROMOWAĆ
Pierwsza odpowiedź którą słyszę najczęściej, to „Chcę promować firmę”, ewentualnie „To, co sprzedaję”, a to oznacza tyle co nic.
Jeśli nie wiesz co dokładnie planujesz promować w grupach, będziesz myślała o wszystkich swoich produktach/usługach i o wszystkich potencjalnych odbiorcach, co prowadzi do ogólnych komunikatów typu:
- „-Szanowni Państwo, zapraszam na moją stronę, gdzie znajdziecie więcej informacji na temat.”
- „-Zapraszam na mój fp, gdzie uczę, inspiruję i pokazuję co robić, by …”
- „-Proszę o bezpośredni kontakt w celu ustalenia szczegółów.”
Gdy nie wiesz do czego zmierzasz… przerzucasz odpowiedzialność na klienta. Ty nie wiesz, ale to on musi się określić by ułatwić Ci życie. Z tej mąki chleba nie będzie 🙂
Doprecyzuj swoje plany, określ cele i weryfikuj je po wyznaczonym terminie, nie czekaj, aż „zrobi się samo”. Zdecydowałaś się na to, że „wchodzisz w to”, czyli dajesz czas i energię, które mogłabyś wykorzystać gdzie indziej, dlatego tak ważne jest żebyś wiedziała jakich efektów planujesz się spodziewać.
- Jeśli więc chcesz sprzedać 10 konsultacji w miesiącu, skup się na promocji tej usługi i nie mieszaj w komunikację innych produktów, chyba, że ktoś wyraźnie Cię o to poprosi.
- Jeśli więc najbardziej zależy Ci na sprzedaży książki/kursu/warsztatu, skup całą swoją uwagę na tym, jak możesz go wypromować i określ ile szt. chcesz sprzedać.
Na tym etapie pojawia się często problem pt. „No ale skąd mam wiedzieć ile moich usług może się sprzedaż w wyniku tego typu działań?”. Liczby są proste.
Jesteś na jakimś etapie rozwoju, część doświadczeń za sobą. Masz też jakieś koszty i plany, które realizowane będą dzięki pieniądzom które zarobisz. Planowane ilości są średnią tego wszystkiego.
PRZYKŁADY >>>
- Jeśli do tej sprzedawałaś 1 książkę na miesiąc, to nie licz na to, że nagle sprzedaż ich 500 w ciągu 1 miesiąca.
- Jeśli wiesz, że po miesiącu intensywnej promocji udało Ci się sprzedać 5 konsultacji, to w tym przypadku będzie podobnie lub lepiej – wszystko zależy od Twojej pomysłowości.
- Jeśli dopiero zaczynasz i nie masz żadnych doświadczeń, to możesz sprzedaż kilka sztuk, ale dzięki działaniu nauczysz się jak robić to coraz lepiej.
Nie ma jednego przepisu na obliczenie wyniku, bo w grę wchodzi tyle zmiennych, ile ludzi, biznesów i pomysłów. Nie znam Cię, nie wiem na jakim etapie jesteś, czego oczekujesz i jakie są Twoje potrzeby, ale wiem, że jak usiądziesz z kartką długopisem w dłoni, zastanowisz się przez chwilę i spiszesz swoje wnioski, na pewno określisz liczby, które z jednej strony będą realne, a z drugiej motywujące. Zrób to koniecznie, nawet jeśli okaże się, że się pomyliłaś. Świat się nie zawali, a Ty będziesz wiedziała co zmienić.
9. PRZYSTĄP DO DZIAŁANIA
Tak, dopiero teraz! Nie promuj się wcześniej jeśli nie wykonasz ośmiu (8!) poprzednich kroków. Podejmowanie działania na próbę, to również próbne efekty, a nie takie do których dążysz naprawdę.
Nie da się wstać z krzesła, gdy tylko próbujesz.
Nie da się zjeść ciastka, próbując go.
Nie da się robić sprzedaży, próbując jej.
Czy teraz widzisz dlaczego Twoje dotychczasowe działania w grupach na FB i być może w innych strefach, nie przynosiły efektów..?
„-No ok., ale co dokładnie znaczy przystąp do działania? Przecież robiłam do tej pory różne rzeczy i nie bardzo mi wychodziło.”
Chodzi o wzięcie odpowiedzialności za cały proces i konsekwentne działanie przez 2-3 miesiące, a nie dzień lub tydzień. Praca, którą wykonałaś do tej pory, czyli określenie:
- do kogo będziesz docierać (Sylwetka Klienta Idealnego),
- gdzie to się będzie odbywać (lista konkretnych grup z opisem parametrów),
- co będziesz promować (jeden konkretny produkt/usługa, ewentualnie grupa powiązanych ze sobą pozycji z Twojego sklepu),
- celów biznesowych (ile produktów/usług mies. planujesz sprzedać),
- i jak będziesz to robić (ile razy dziennie będziesz się udzielać, w których dokładnie grupach, w jakie dni tygodnia, w jaki sposób – posty i/lub komentarze).
to pierwszy etap, coś w postaci fundamentu. Opis kolejnego znajdziesz poniżej.
10. BĄDŹ KONSEKWENTNA – ANALIZUJ, WPROWADZAJ DZIAŁANIA KORYGUJĄCE I DZIAŁAJ DALEJ
Choć to kilka pozycji, tak naprawdę chodzi o jedno – żebyś obserwowała proces, wyciągała z niego wnioski i działała dalej. Nie piszę o wycofaniu się i nie trzymaniu konsekwencji w działaniach, bo to jest oczywiste – jeśli to zrobisz, żadnych efektów nie będzie. Mówię o wyciąganiu wniosków z podjętych działań i pracę z nimi.
Po 2-3 miesiącach, możesz odciąć kilka kolejnych grup, które z jakiś powodów Ci nie odpowiadają. Dzięki stopniowemu działaniu, zostaniesz tylko tam, gdzie faktycznie możesz budować relacje z potencjalnymi klientami, gdzie administratorzy nie mają nic przeciwko Twoim działaniom i gdzie Ty czujesz się po prostu dobrze.
Nieustannie możesz też wyszukiwać nowych grup, jest to nawet wskazane. Dlaczego? Bo gwarantujesz sobie w ten sposób dostęp do nowych społeczności, rozwój i idący za nimi, brak nudy 🙂
Pamiętaj o monitorowaniu danych. Najlepiej gdy zrobisz to w zestawieniu stworzonym na samym początku – będziesz miała wszystko w jednym miejscu.
Koniecznie daj znać czy wpis jest dla Ciebie przydatny i czy wykorzystasz tę strategię w swoim biznesie. Im więcej informacji zwrotnych otrzymam, tym chętniej tworzyć będę nowe, wartościowe treści!
Owocnej pracy,
Alicja