Szpilki po godzinach

  »   BLOG  »  biznes  »  organizacja pracy  »  10 KROKÓW DO ZAANGAŻOWANEJ GRUPY NA FB

Budowanie zaangażowanej społeczności w mediach społecznościowych to nie lada wyzwanie. Trzeba mieć czas, pomysł i naprawdę dużo wytrwałości i motywacji, by utrzymać rozwój na stałym poziomie. Po kilku latach prowadzenia firmy, wiem, że nie muszę być wszędzie, wystarczą 3-4 dobrze prowadzone kanały komunikacji z klientem, by osiągać zamierzone efekty.

W moim biznesie jednym z takich kanałów jest Szpilkowa grupa na FB, która liczy dziś prawie 18 tys. kobiet i do której oczywiście gorąco Cię zapraszam! Skupiamy się w niej na rozwoju kobiecego biznesu i wsparciu w prowadzeniu firmy, bo jak wszystkie wiemy, nie jest to prosta sprawa. 🙂

W oparciu o doświadczenia własne, rozmowy z właścicielkami firm i obserwacje, stworzyłam przewodnik dla wszystkich osób, które chcą postawić na grupę na FB. W artykule znajdziesz również BEZPŁATNĄ CHECK LISTĘ, dzięki której podczas otwierania i tworzenia strategii rozwoju grupy, o niczym nie zapomnisz! Pobierzesz ją za jednym kliknięciem myszką. Enjoy!

1. ZANIM ZAŁOŻYSZ GRUPĘ NA FB, ZASTANÓW SIĘ JAKĄ ROLĘ MA ODGRYWAĆ  W TWOIM BIZNESIE

Jestem zdziwiona tym, jak wiele osób otwiera grupy, zakłada konta w mediach społecznościowych i stosuje się do tego, co mówią specjaliści od marketingu, nie zastanawiając się czasem nawet przez chwilę nad tym co robią!

  • Mówią: „Musisz być wszędzie!” no to bach – zakładasz 10 kont, bloga i newsletter, wstawiasz po jednym poście/wpisie i dziwisz się, że nie ma efektów.
  • Mówią: „Media społecznościowe to podstawa każdego biznesu!”, rezygnujesz więc z wpisów na blogu czy wysyłania e-maili, bo 100% czasu zajmuje Ci nie tyle obsługa tego całego bałaganu, co planowanie i zastanawianie się o czym masz tam pisać.
  • Mówią: „Facebook obcina zasięgi.” (słyszę to od lat), w popłochu otwierasz więc grupę i … nic w niej nie publikujesz, bo nie masz pomysłu lub energii, by tworzyć coś zupełnie od nowa.

Grupa na FB to jeden z elementów strategii rozwoju Twojego biznesu. W trwającej 3 miesiące Akademii online „Zbuduj zaangażowaną społeczność w 90 dni.”, jeden z pierwszych modułów dotyczy miejsc, w których możesz budować społeczność. Jest ich ok. 20-stu. Tylko na FB masz do dyspozycji 5 różnych strategii rozwoju! Fanpage, grupa, profil osobisty, Facebookstory i transmisje na żywo. Do tego dodaj inne media społecznościowe, blog, newsletter, obsługę zleceń i ogólne sprawy firmowe. Gdzieś za rogiem czekają dzieci, mąż, przyjaciele. No i może warto by było znaleźć czas dla siebie 🙂 Gwarantuję Ci, że obecność w każdym z tych miejsc, to gotowy przepis na porażkę. Nie dasz rady obsłużyć tego sama, nie wspominając o efektach. Zalecam, by zacząć od 2-3 z nich i jeśli okaże się, że po paru miesiącach nie tylko dajesz radę organizacyjnie, ale i merytorycznie, możesz myśleć o kolejnych.

Jak widzisz decyzja o założeniu grupy nie jest prosta. Co prawda możesz założyć ją w minutę, ale co dalej…?

2. OKREŚL WYMIERNE CELE I WSTAW JE NA OŚ CZASU

Aby utrzymać motywację na w miarę stałym poziomie i cieszyć się z efektów, musisz wiedzieć czego oczekujesz od swojej grupy. Nie tyle od członków, co od grupy.

  • Ile osób chcesz w niej zgromadzić w pierwszym miesiącu/kwartale/roku?
  • Na co te liczy mają się przełożyć? Na ilość osób oglądających Twoje live’y, biorących udział w wyzwaniach czy kupujących Twoje produkty lub usługi?
  • Ile osób z grupy (w przybliżeniu) ma wziąć udział/kupić to co im zaproponujesz?
  • Jak to się przełoży na Twoje przychody i sytuację finansową w firmie?

Większość osób, które pytam o to, po co im grupa na FB, mówi, że chce rozwinąć swój biznes i dać ludziom wartość. To za mało! Doprecyzuj jakie masz względem niej oczekiwania, żebyś wiedziała do czego prowadzą Twoje wysiłki.

3. OPRACUJ WSTĘPNY PLAN DZIAŁANIA

Odpowiedzi na te pytania, powinny ułatwić Ci pracę:

  • Jakie cele biznesowe mam realizować dzięki grupie?
  • Jakie cele realizować będą jej członkowie?
  • Jakie mam pomysły (unikalne, a nie powielane na fp, Instagramie czy w newsletterze), by nowe osoby chętnie do niej dołączały? Co dasz członkom swojej swojej społeczności, gdy jej członkowie dołączą do grupy?
  • Ile czasu mogę na nią poświęcić? Dziennie, tygodniowo, miesięcznie.
  • Czy jestem gotowa na długoterminową pracę nad grupą?
  • Czy mam w sobie dość determinacji, by poradzić sobie z trudnymi sytuacjami (np. kłótnie pomiędzy członkami czy pretensje do Ciebie) i asertywności, by nie dać wejść sobie na głowę?
  • Czy będę prowadzić ją samodzielnie czy zatrudnię kogoś do pomocy.

4. ZACZNIJ OD SIEBIE, ZAANGAŻUJ SIĘ

Grupy na FB nie rozwijają się same. Trzeba „być w nich” cały czas. Nie chodzi o obecność 24h/dobę, mam na myśli raczej świadomość, że założenie i prowadzenie grupy, to zajęcie, które wypełnia bardzo konkretny czas Twojej pracy (w zależności od strategii kilka do kilkunastu godzin tygodniowo/miesięcznie) i wymaga ciągłej uwagi. Wstawienie regulaminu i cyklicznych postów NIGDY nie wystarcza.

Tu trzeba czegoś więcej. ZAANGAŻOWANIA. I nie mam tu na myśli zaangażowania członków, tylko Twoje. Energia grupy opiera się na Administratorach, którzy w przeciwieństwie do fp, zawsze są konkretnymi osobami. Nie możesz oczekiwać, że po wstawieniu kilku postów, ludzie zaczną reagować like’ami, komentarzami i ogólnym entuzjazmem. Administrator uczy i pokazuje swoim przykładem, jak wygląda życie w grupie. Jeśli Ty po tygodniu zaczynasz się poddawać, z jakiej racji członkowie grupy mieliby być aktywni. Administrator w grupie jest jak serce w organizmie człowieka – jeśli nie bije, człowiek umiera. To od Ciebie i Twojego długoterminowego zaangażowania zależy, czy grupa się rozwinie. To Ty nadajesz jej charakter, rytm i unikalny klimat. Ty nikt inny. To Ty stawiasz granice i wymagasz od innych, by je respektowali. To Ty musisz podejmować decyzje i być zarządcą. To Twoje podwórko, nie czekaj, aż ktoś przyjdzie i załatwi sprawy za Ciebie.

5. STWÓRZ NIEPOWTARZALNY KLIMAT, DAWAJ UNIKALNE TREŚCI

Wspomniałam już o tym wcześniej – grupa na FB, to jeden z elementów strategii mającej na celu rozwinąć Twój biznes. Każdy z kanałów komunikacji z członkami Twojej społeczności, na jakie się zdecydujesz, powinien być unikalny. Wstawianie tych samych postów raz na jakiś czas jest ok., ale powielanie ich za każdym razem, nie przyniesie oczekiwanych efektów. To właśnie dlatego rozwinięcie grupy jest takie trudne! W trakcie działania okazuje się, że nie wystarczy minimum – tu naprawdę trzeba się napracować. Poświęcić czas, uwagę i energię. Skupić się i opracować unikalny tryb rozwoju, tylko i wyłącznie dla firmowej grupy!

Aby treści były unikalne i dawały wartość Twoim odbiorcom, musisz doskonale wiedzieć po co jesteś w innych miejscach.

  • Po co Ci newsletter i jakie treści w nim przekazujesz?
  • Po co Ci fp i jakie treści tam przekazujesz?
  • Po co Ci Instagram czy inne mediów społecznościowe i jakie treści tam przekazujesz?
  • Po co Ci grupa i jakie treści mają się w niej pojawiać? 

Odpowiedzi na te pytania nie mogą się dublować! Każde z tych miejsc to inna strategia, a więc i inne odpowiedzi.

6. OKREŚL KTO MA NALEŻEĆ DO GRUPY

Czy wiesz jakie osoby chcesz do siebie przyciągać? Wiesz jak powinny się zachowywać w grupie? Wiesz kto zapłaci za Twoje produkty/usługi? To jest Twoja społeczność, powinnaś więc dobrze poznać jej członków!

Nie wiesz jak się do tego zabrać? Mam dla Ciebie świetny i przede wszystkim praktyczny e-book, dzięki któremu poznasz swoich potencjalnych odbiorców, w tym członków grupy na FB. Otrzymasz wiedzę i możliwość wykonania zadań, których efektem będzie nie tylko znajomość klienta i grup docelowych, ale i odpowiedzi na pytania GDZIE i JAK zdobyć swoich klientów. Aby przejść do sklepu, kliknij w baner poniżej.

7. PRZETRWAJ PIERWSZE … I KOLEJNE KRYZYSY

Wiesz co się dzieje w pierwszych tygodniach po otwarciu grupy? NIC. Ty tworzysz, piszesz, zadajesz pytania – starasz się, a po drugiej stronie cisza. Widzisz, że czytają, ale nikt nie daje like’ów, nikt nie komentuje. Zaczynasz wątpić w siebie i myślisz o tym, żeby zamknąć grupę. Tylko co z tego będziesz miała? Nic. Jeśli naprawdę jesteś zdecydowana i chcesz się zaangażować, daj grupie min. 3 miesiące. Po tym czasie nie zgromadzisz tysięcy członków, ale będziesz widziała postępy, zarówno swoje jak i osób w niej zgromadzonych, pojawią się pierwsze wnioski wynikające z Twoich doświadczeń, a nie z tego co ktoś, gdzieś, kiedyś powiedział i będziesz mogła podjąć świadomą decyzję.

PRZYKŁAD >>> W mojej grupie kryzysów było wiele. Zarówno z mojej strony, jak i ze strony jej członkiń. Po tym jak liczba uczestniczek przekroczyła magiczną liczbę 1 tys., a ja nie widziałam zaangażowania ze strony dziewczyn, napisałam post. Szczerze podzieliłam się swoimi przemyśleniami i dałam uczciwą propozycję: „Pracuję nad grupą kilka miesięcy i nie widzę zaangażowania z Waszej strony. Dlatego dzisiejszy post zdecyduje o dalszym istnieniu grupy. Jeśli min. 50 osób zostawi komentarz pod postem, deklarując, że będzie aktywnie uczestniczyć w jej życiu, nie usunę jej, jeśli będzie mniej niż 50 głosów, grupa zostanie zamknięta.” Jak wiesz Szpilkowa grupa istnieje w dalszym ciągu, czyli dziewczyny wykazały zainteresowanie i złożyły deklaracje. Było ich ok. 90. Zgodnie z umową, osoby, które komentarza nie pozostawiły, zostały usunięte z grupy.

To było 5 lat temu, a wtedy grupy nie były tak popularne. Zgromadzenie 1 tys. członkiń było ogromnych sukcesem, ale szybko okazało się, że bez pomysłu i zaangażowania z mojej strony, nawet 20 tys. byłoby słabym wynikiem. Nauczyłam się wtedy dwóch rzeczy: tego, że o grupę trzeba dbać cały czas i tego, że dziewczyny ze Szpilek stoją za mną murem. Z Twojej perspektywy nie musi to tak wyglądać – z 1 tys. odpowiedziało tylko kilkadziesiąt, ale to właśnie dzięki nim, grupa istnieje do dziś, a ja odzyskałam wiarę we własne możliwości.

Kryzysy w grupie, tak samo  jak w życiu czy w biznesie, pojawiać się będą regularnie. Dlatego kluczowe jest żebyś wiedziała, jakie miejsce w Twoim biznesie, zajmuje grupa na FB. Bez mocnych argumentów, zamkniesz ją prędzej czy później.

8. OBSERWUJ, WYCIĄGAJ WNIOSKI I ZMIENIAJ

„Niebezpiecznie jest wierzyć w to, że coś trwa wiecznie” – śpiewa jeden z polskich artystów. Rynek się zmienia, Ty się zmieniasz. Członków grupy przybywa, oni też się zmieniają. W grupie trzeba mieć rękę na pulsie. Mówię: „Niedługo ogłoszę kolejne zmiany w Szpilkach”, w odpowiedzi słyszę: „Jak to, znowu?”. Tak. Widzę jak dziewczyny się nudzą, jak moje pomysły wędrują po sieci (i innych grupach) i że czas na powiew świeżości. Lubię to. Moja społeczność to lubi. Zawsze staram się coś ulepszać. Ale uwaga! Robię to w zgodzie ze sobą i swoją strategią, pomimo różnych reakcji. Nie wszyscy się z nimi zgadzają, ale w mojej grupie to ja decyduję. Są oczywiście wyjątki. Jeśli widzę, że moja decyzja była błędem, przyznaję się do tego i robię np. głosowanie. Jeśli społeczność zdecyduje, pochylam się w ich kierunku.

Z jednej strony trzeba być stanowczym i podejmować trudne decyzje, a z drugiej elastyczność daje jeszcze większe uznanie i zaangażowanie. Słuchaj się siebie, a członkowie Twojej społeczności na pewno to docenią.

9. ANGAŻUJ

Założycielko grupy, jeśli nie zaczniesz zadawać pytań, wstawiać postów, które angażują i słuchać potrzeb swojej społeczności, to żadne wskazówki, szkolenia i kursy NIC CI NIE DADZĄ. Wypracowanie zaangażowanie w Twojej grupie, to Twoja praca, a nie odpowiedzialność jej członków. Jeśli więc Twoi odbiorcy, pomimo, że jest ich w grupie 1500 nie udzielają się, to znaczy, że coś robisz źle. Może nie czują się w niej bezpiecznie, może nie otrzymują żądnych wartości, może nie mają pewności jakie zasady w niej funkcjonują, a może widzą, że Ty traktujesz to miejsce jak coś dodatkowego – nie wiem. Jedno jest pewne, gdzieś, coś zostało zaniedbane i to jest Twój problem.

  • Nie wiesz co z tym zrobić?
  • Wstaw szczery post i zapytaj jak widzą to członkowie Twojej grupy.
  • Dowiedz się jakie mają potrzeby i problemy, robiąc np. ankietę.
  • Realizuj różne pomysły, nawet te najbardziej szalone! 🙂
  • Bądź w grupie każdego dnia, pytaj jak minął dzień i czy możesz im w czymś pomóc.
  • Obserwuj jakie mają potrzeby i dopowiadaj na nie.
  • Pokaż, że Ci zależy. Zainteresuj się życiem swojej społeczności!

10. WYLUZUJ! 🙂

Dystans to podstawa! Nie zawsze się da trzymać emocje na wodzy, rozumiem to doskonale. Ale pamiętaj, że w Twojej grupie to Ty jesteś wzorem i liderem, nie możesz wdawać się w głupkowate dyskusje i rozpamiętywać tygodniami, że ktoś powiedział, że coś tam mu się nie podoba. Gromadzisz wokół siebie ludzi, nigdy więc nie wiesz do końca kto dołączy do grupy. Jakie będziesz miał wartości, poglądy, co będzie lubił, a co go będzie drażniło. Twórz prosty regulamin i nie bierz do siebie wszystkiego co się tam wydarzy.

Trzymam za Ciebie kciuki!
Alicja

PS Odbierz DARMOWĄ CHECK-LISTĘ, która ułatwi Ci przygotowanie się do otwarcia nowej grupy lub zweryfikowania czy masz już wszystko wdrożone w istniejącej. Pobierz plik klikając tutaj.

 

15 thoughts on “10 KROKÓW DO ZAANGAŻOWANEJ GRUPY NA FB”

  1. fajne tematy i pytania do przemyślenia. jestem jednym z 5 adminów na jednej z grup. i to trochę inny model. dajemy ludziom dużą przestrzeń dla siebie. a nas jest mało. w sumie tak też jest ok. ta grupa, to właśnie tylko dodatek. ludzie traktują ją trochę jak własną, a nie naszą. ciekawe jest obserwowanie tego.

  2. Marta Pawlonka

    Świetny wpis! Mam wrażenie, że sporo osób, które uważają się za speców od FB, a którzy nawet tworzą kursy, powinni go przeczytać i zastosować się do Twoich rad. Mowa np. o unikalnym URL grupy, wiele osób nadal tego nie stosuje, a szkoda 🙂

    1. Marta, fajnie że zwracasz uwagę na adres url, bo jest tak jak mówisz – nikt o tym nie mówi, mło kto zwraca uwagę, a potem jest problem z odznaczaniem na fb. Nie wszyscy wiedzą, że po znaku @ pojawia się nazwa z adresu url, a nie ta z nazwy fp. Dziękuję za komentarz ❤

  3. Magdalena Baranowska

    Cenne wskazówki jak prowadzić grupę na fb. Do tej pory nie brałam pod uwagę stworzenia grupy w moim biznesie, bo wydawało mi się, że taka grupa to za duże wyzwanie. Po przeczytaniu tego wpisu zaczyna się w mojej głowie tworzyć piękny plan na stworzenie grupy. Dzięki Alicja 🙂 jak zawsze dużo wiedzy 🙂

  4. Agnieszka Domeracka

    Genialny artykuł. Uwielbiam to, że piszesz bardzo konkretnie! Wiem, że jeśli dzielisz się wiedzą to są to wartościowe i praktyczne wskazówki. Dla mnie bomba! Dziękuję Ci Alicja za kawał świetnej roboty!!! 😘

  5. Redakcja Drogi Uważności

    Ogromny konkret, wartościowe wskazówki, krok po kroku jak zbudowac grupę. Akurat zaczynam tworzenie grupy i wpis bardzo dla mnie wazny.

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.